22 dec 2018

Klimaatakkoord, einde voor Amerikaanse actiefilm?


Het wordt deze dagen breed uitgemeten in de media wie de rekening van het Klimaatakkoord gaat betalen: zoals te verwachten komt de energietransitie voor rekening van de burger en niet de industrie die toch het leeuwendeel van de opwarming veroorzaakt. We roepen het zelf over ons af: de Nederlandse burger betaalde immers zonder morren de economische crisis om de falende blauwe pakken van de financiële sector te redden, daarom mogen ze nu ook nog even het Klimaatakkoord betalen denken de middenpartijen. 

Er zit wel logica in natuurlijk. Maar waarom de gewone Nederlandse belastingbetaler dit pikt, terwijl de Fransen Parijs in de fik steken als ze genaaid worden? Zal wel weer iets met cultuur te maken hebben. Ik hou het op slappe knieën, maar dit terzijde.  

Nu dat Klimaatakkoord… Op voorhand moet ik kwijt dat je mij een tamelijk klimaatneutraal geval kunt noemen. Wat dat betreft zou ik als voorbeeld voor de natie kunnen dienen: ik eet nauwelijks vlees en zuivel, bezit geen auto en vliegen doe ik al helemaal niet aan. Als Rob Jetten (D66) of Jesse Klaver (GL) me opmerken, roepen ze me uit tot klimaatburger van het jaar – ware het niet dat ik deze partijen vanwege hun enge identiteitspolitieke gedachtegoed over Zwarte Piet, historische figuren, genderneutrale taal en toiletten of ander verknipt deugmensengedoe als opdringerige Jehova’s getuigen de deur uit zou duwen.  

Gelukkig heb ik nog een andere kant die door de groene modelburger niet op prijs gesteld zal worden, die me om die voorliefde waarschijnlijk zullen uitmaken voor de ultieme antichrist. Hoewel ik zelf geen auto bezit, ben ik gek op keihard scheurende benzineslurpende auto’s in de Amerikaanse actiefilm. Zelf rijden kan ik niet, hou ik niet van, maar van het glanzende chroom, gierende remmen in de bochten, brullende motoren bij het stoplicht afkomstig van prachtig vormgegeven Amerikaanse auto’s bestuurd door stoere acteurs hou ik des te meer. Met daaraan gekoppeld de nodige misdaad natuurlijk, er moet wel een reden zijn voor een spectaculaire achtervolging.

Waar ik persoonlijk van smelt is de ‘Highland Green’ Ford Mustang GT Fastback waarmee Steve McQueen in de film Bullit (1968) door de steile straten van San Francisco scheurt. Zo’n bulderende Mustang die in z’n eentje verantwoordelijk is voor flink wat gaten in de ozonlaag, zeg maar. Of neem ‘vluchtwagenchauffeur’ Ryan Gosling in Drive (2011) in z’n Chevrolet Malibu uit ’73 die als kruimelcrimineeltje de echte slechteriken te slim af is. Of dat door de fraaie auto komt kan je betwijfelen, maar zelf denk ik toch van wel. Want als je zo’n auto bezit kan je niet alleen alles maar lukt je ook alles, vermoed ik.

Maar dan pakken donkere wolken zich samen…Hoe anders zullen achtervolgingen zijn met zo’n geluidloze overgesubsidieerde Tesla of elektrische BMW? Zie je Charlize Theron (The Italian job), Matt Demon (Jason Bourne), Robert De Niro (Ronin) of Roger Moore (James Bond) al rondscheuren in zo’n… ja, hoe moet je zo’n ding eigenlijk noemen? ‘Halsemamobiel’, ‘Klavercar’, Jettenbak? Ik voorzie dan ook een sombere toekomst voor de Amerikaanse actiefilm in onze bioscopen, die in kader van heropvoeding door de groene deugdictatuur ongetwijfeld zullen worden verboden.   

Voor de liefhebber rest er dan nog maar één ding, asiel aanvragen in Cuba. De straten van Havanna worden immers gedomineerd door Buicks, Plymouths en Chevrolets uit de jaren vijftig en met het klimaat zit het daar ook wel goed. Cuba een tropisch eiland zoals God het bedoeld heeft. 
 
Kretz