Wanneer je in deze maand van de
filosofie het debat over de ziel volgt, lijkt dat het geval te zijn: je denkt in
de buurt te komen, je lijkt het te begrijpen, om er vervolgens niets meer van te
snappen en dan uit onmacht een blokje om te gaan lopen. Wanneer je wederom verdwaalt
in de krochten en stegen van de taal denk je gelaten dat het vooral een
gezelschapsspel is voor hooggeleerde heren en enkele dames.
Het gaat over een wereldbeeld en is ook een
debat over de vrije wil dat politieke raakvlakken heeft. Maar bestaat die nu
wel of niet? Een neuroloog zal vol overtuiging beweren dat de ziel door
gelovigen is bedacht, de mystieke geest die na de dood het hogere in zweeft om
zich te verenigen met God. Als je op aarde je best hebt gedaan natuurlijk. Mis,
dood zijn is echt dood zijn. En experimenten maken duidelijk dat de vrije wil ook
niet bestaat. Hersensscans kunnen namelijk vaststellen dat een beslissing al genomen
is voordat die persoon er zich bewust van wordt en de beslissing daadwerkelijk
neemt. Van de vrije wil kan dan geen sprake zijn.
De filosoof zal onmiddellijk opmerken dat
we meer zijn dan een ‘stel sputterende neuronen’ die reflexmatig in een split second een beslissing voor ons neemt.
In de experimenten gaat het om een knopje dat in gedrukt moet worden wanneer een
figuur op een beeldscherm verschijnt. Om daar uit af te leiden dat we niet over
een vrije wil beschikken gaat dan ook te ver. Want wat zal er met de neuronen en
het bewustzijn gebeuren wanneer die een complexe beslissing nemen? Een argumentatie
over democratie bijvoorbeeld, of een afweging die met meerdere mensen gemaakt
moet worden om te reizen naar een onbekend exotisch land? Is dat ook te meten? Nog
niet, zal het antwoord zijn.
Wat denk ik zelf over dit proces? Na
aanvankelijk verwarring vond ik dat je het beste simpel kunt denken, en wanneer
ze dit horen zullen zowel de neuroloog als filosoof waarschijnlijk minzaam lachen.
De neuronen in mijn prefrontale kwab zullen ongetwijfeld sputteren, maar ze sputteren
wel in mijn hoofd en wie anders dan ik kan ze laten sputteren? Bijvoorbeeld het
plan om hierna een globaal overzicht te geven van hoe deze eeuwige strijd zich
ontwikkelde met de uitwassen tot in onze tijd aan toe. Of lag dit plan van te
voren al vast?
In de geschiedenis bestaan er een filosofische
en politieke ziel. Het woord is te herleiden tot de filosofie van Plato: ‘deze
wereld is een schaduw dat streeft naar de eeuwige kennis van het licht’,
oftewel ze streeft naar het rijk van de ideeën dat zich bevindt in het hogere. Het
Christendom importeert dit gegeven en er ontstaat de strijd om de eeuwige macht
tussen de Satan en God, oftewel het goed en het kwaad. Totdat in de 17e
en 18e eeuw het geloof door de opkomende wetenschappen in belang
afneemt en zal versmelten met de wereldse politieke ideologieën. Met twee Wereldoorlogen
die ze tot gevolg hebben in de 20e eeuw.
In ons land kan men een echo horen van
deze strijd om licht en duisternis in het debat over de gemeenschap versus het individu.
Frits Bolkestein zal in een tegenstander van de vrije wil het eeuwige gezeur
van de linkse mens zien die opkomt voor de zielige medemens dat misbruik maakt
van de goedertierendheid van het hardwerkende liberale individu. Terwijl Marcel
van Dam de mantra ‘eigen verantwoordelijkheid’ als misplaatst ziet in deze harde
wereld waarin de kansloze onrendabele mens, een onmisbare schakel in de gemeenschap,
uitgebuit wordt en voor wie de sociale zekerheid in stand dient te blijven.
Kretz
Kretz
Geen opmerkingen:
Een reactie posten