27 jul 2017

Gendergekte versus marketingkronkels


‘Beste reizigers, de volgende trein loopt over 10 minuten binnen en zal u spoedig op de plaats van bestemming brengen. Goede reis’. Zo luidt de wereldberoemde melding van de NS die het spoorbedrijf dagelijks laat horen op de perrons om te verhullen dat een zoveelste trein is uitgevallen. Treinen een beetje op tijd laten rijden slaagt de NS maar niet in en heeft afdeling marketing doen aanzetten iets te bedenken waarbij ‘het’ zich als genderprogressieve beweging internationaal op de kaart moet zetten.
Dit op initiatief van D66 die de scepter zwaait over de NS, zeg maar de partij van ‘voltooid leven’, de partij die stad Amsterdam marketingtechnisch gesproken in samenwerking met de VVD succesvol veranderde in de hoofdstad van Uber, Airbnb en rolkoffers. Oftewel, het Silicon Valley aan de Amstel. Het spoorbedrijf dacht in het verlengde van deze cultuur van jonge vrijzinnige wereldburgers om de aanhef ‘beste dames en heren’ af te schaffen, want te seksistisch dat associeert met opdringerige middelbare white male chauvinist pigs, en die te vervangen door het sekseneutrale ‘beste reizigers’. 
    
Een volgende stap lijkt in zicht te komen: het genderneutrale toilet waar internationale jonge mannen met een knotje (met vanzelfsprekend aantrekkelijke jonge vrouwen) graag komen in een moderne hippe latrine, bedacht en ontworpen door vakgroep Gender, Sexuality & Society studies van de Universiteit van Amsterdam. Waarna ‘men’ na discreet gebruik van de uniseks pisbak cool van een boozy brunch kan nagenieten aan de bar.

Reizen is een belevenis, sekseneutraal pissen op een tochtig perron als je twee uur op een trein wacht, wordt ook een belevenis is het streven. Een plek als een oase waar je voor een sanitaire stop gelijkgestemden geesten kan ontmoeten. Zo kan je elke keer de NS met ‘beste reizigers’ horen omroepen dat ‘het’ met de pleeloze sprinters jarenlang pionierswerk voor ons heeft verricht om de ideale samenleving te bereiken – laten we zeggen als variant op het ‘touwtje uit de brievenbus’ van Jan Terlouw (niet geheel toevallig ook van D66).

Techniek en het doel achter de gewiekste gendermarketing werd ons een maand geleden nog eens uitgelegd in de Volkskrant door ‘ombudswezen’ (v) Annieke Kranenberg met als titel ‘Waarom de VK genderneutrale taal nastreeft’. Kranenberg: Dat onze krant genderneutrale taal nastreeft opdat m/v-schotten ook daadwerkelijk in het hoofd zullen verdwijnen’. Waar hebben we dat meer gehoord, was dat niet bij George Orwell?

Welke schotten bedoelt u precies ‘mevrouw de ombudsman’? Pleit u en de NS in wezen niet voor een eng benepen politiek correct cultuurtje van ‘schottenbouwers’ met columnisten als Arnon Grunberg, Bert Wagendorp en Asha Ten Broeke e.a., die al jarenlang elke dag in uw krant iedereen die qua denken ook maar een beetje afwijkt van de mainstream media, VK dus, herleiden tot het pure fascisme of Holocaust en vrouwenhaat? 

Kretz